Putsning

Hur ofta putsar ni era saker?
Jag putsar mitt varje dag!
Jag tänkte skriva ett litet inlägg om putsning. Jag putsar som sagt mina saker varje dag. Sadeln putsar jag vid behov, ungefär en gång vartannan dag eller något sådant. Min Prestige putsar jag dock oftare eftersom den är så hård i skinnet och ger av sig förfärliga ljud när jag rider med Tretorn stövlarna.
Jag börjar alltid att tvätta med Skinn och lädertvål av samma anledning som när vi tex tvättar håret. Vi tvättar ju alltid först med schampoo och sedan lägger i balsam i håret eller hur? Håret blir ju bara äckligt och flåtigt om man lägger i balsam innan man tvättat det. Det samma gäller med lädret. Om man lägger på balsam på smutsigt läder så tränger sig smutsen in i lädret och då kan man få motsatt verkan - lädret blir hårt och framför allt smutsigt.

Efter att jag har tvättat tex tränset med tvålen, väntar jag tills det har torkat in. Sedan torkar jag av skummet med en trasa. Sedan tar jag ett tunt lager läderbalsam. Det är mycket viktigt att du lägger ett tunt lager så du inte dränker lädret i balsamet. Så kan det börja ruttna istället. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0